Rodríguez Picó, Jesús

Rodríguez Picó, Jesús

72 partitures

Neix l’any 1953 a Barcelona i realitza els estudis musicals al Conservatori Superior de Música del Liceu, on obté el títol de Professor Superior de Clarinet. Posteriorment amplia els estudis d’aquest instrument a França i més tard es familiaritza amb el repertori de música contemporània i col·labora com a clarinetista amb diversos grups de cambra. Entre el 1976 i el 1990 realitza també nombrosos concerts difonent així la música per a clarinet, estrenant i enregistrant obres de compositors contemporanis.


L’any 1976 inicia la seva etapa creativa amb composicions on utilitza procediments flexibles i noves grafies, i tres anys després prescindeix d’aquesta pràctica retornant a l’escriptura convencional. La primera de les seves nombroses obres simfòniques va ser La ciutat de les estrelles. A partir d’aquest moment ha rebut encàrrecs per part de diverses orquestres. D’aquests encàrrecs han sorgit obres com el Concert n.1 per a clarinet i orquestra, o la Simfonia Americana, i darrerament la Fantasia sobre l’òpera el viatge de Marlow i les Danses d’Ibèria.


Compta amb una extensa obra de cambra que és el resultat de l’amistat i la col·laboració amb diferents instrumentistes en la que es reflecteix una especial preferència per les formacions amb clarinet i/o saxòfon. Entre les que en destaquen Sonata a Colombina per a clarinet i piano, Sonata Marina per a saxo i piano, o Danses de Zaira per a Clarinet, Oboè i Fagot. També ha escrit diverses òperes de cambra com El paradís de les muntanyes, estrenada el 1998 i enregistrada en disc comercial per Columna Música, així com Hotel Occident i Urbs.


L’any 1987 va elaborar el projecte de l’emissora Catalunya Música i en va ser cap de programes fins al desembre del 1990. És autor del llibre Xavier Benguerel, obra y estilo, (2007, Idea Books).


Jesús Rodríguez Picó

Perquè composa música?

Des de l’època de l’escola sempre m’ha fascinat la possibilitat de poder construir a partir de petits elements, treballar per arribar a un objecte acabat i que pugui compartir amb altres persones. Aquest interès junt amb la fascinació que la música tenia per mi, em va decidir a començar els estudis al Conservatori, amb l’objectiu de poder conèixer els mecanismes necessaris per crear música.També i d’una manera molt decisiva està la necessitat de relacionar la composició amb els aspectes de la imaginació que més m’interessen i la possibilitat de transmetre-ho.  


Quines influències musicals té la seva obra?

Tota la música que m’agrada, sintetitzant:Gran sinfonisme (Berlioz, Roussel, Vaughan Williams, Malcolm Arnold)), alguns aspectes de les avantguardes entre els anys 1950 i 1980 (Kagel, Ligeti), moltes de les aportacions del jazz, alguns autors nord-americans (Glass, Adams) i finalment una certa influència d’autors que indueixen a la reflexió com Satie o Cage. 


Creu que la música actual i el públic han trobat un punt d’encontre?

En els darrers anys la relació públic compositor ha millorat. Actualment la diversitat de propostes permet que el públic pugui escollir i decidir lliurament quina música li agrada. Ni els dogmes ni els complexos arguments teòrics, que sovint embolcallen l’obra, condicionen ara com ho havien fet anys enrere.


Pensa que des dels conservatoris es dóna a conèixer prou la música actual als estudiants?

Crec que és molt diferent el tracte que rep la música actual en un centre o en un altre. Si ens referim a Barcelona la situació està molt condicionada per unes convencions que provenen d’un passat llunyà, alguns conservatoris no reflecteixen la realitat musical que els envolta, el passat pesa més que el present.

Llegiu l'entrevista
  • 21,24 €

    Autor: Rodríguez Picó, Jesús

    Edició: Digital

    A l'obra Barcelona Revisited, la idea de moviment, de desplaçament, recorre tota la partitura i aquest desplaçament cap endavant és l’origen del material musical i de les seves transformacions.

    21,24 €
  • 36,50 €

    Autor: Rodríguez Picó, Jesús

    Edició: Paper

    A l'obra Barcelona Revisited, la idea de moviment, de desplaçament, recorre tota la partitura i aquest desplaçament cap endavant és l’origen del material musical i de les seves transformacions.

    36,50 €
  • 13,00 €

    Autor: Rodríguez Picó, Jesús

    Edició: Paper

    Aquesta melodia relacionada amb el repertori dels chansonniers és també una cita representativa d’un repertori musical que va interessar a Poulenc i del qual se’n va servir en el tercer moviment de la seva Sonata per a Clarinet.

    13,00 €
  • 25,51 €

    Autor: Rodríguez Picó, Jesús

    Edició: Digital

    La Cantata del dissabte de Jesús Rodríguez Picó combina la modalitat i la tonalitat fent possible la utilització de diferents recursos d’acord amb les característiques de cada instrument i les possibilitats concretes dels estudiants joves.

    25,51 €
  • 10,89 €

    Autor: Rodríguez Picó, Jesús

    Edició: Digital

    El Concertino per a clarinet i cordes pren com a referència els concertinos per a clarinet escrits en el segle XX, utilitzant els recursos tècnics que aquestes obres proposen. Encara que dividida en dos blocs, l’obra està escrita com una estructura contínua i alhora contrastada.

    10,89 €
  • 18,70 €

    Autor: Rodríguez Picó, Jesús

    El Concertino per a clarinet i cordes pren com a referència els concertinos per a clarinet escrits en el segle XX, utilitzant els recursos tècnics que aquestes obres proposen. Encara que dividida en dos blocs, l’obra està escrita com una estructura contínua i alhora contrastada.

    18,70 €
  • 18,15 €

    Autor: Rodríguez Picó, Jesús

    Per escriure aquesta obra l'autor ha utilitzat tres referències; la primera prové de l’àmbit instrumental barroc, la segona és la d'un toc de campanes propi de la ciutat de Cervera, i en tercer lloc hi ha una referència a les composicions del segon període d’Stravinsky.

    18,15 €
  • 31,20 €

    Autor: Rodríguez Picó, Jesús

    Edició: Paper

    Per escriure aquesta obra l'autor ha utilitzat tres referències; la primera prové de l’àmbit instrumental barroc, la segona és la d'un toc de campanes propi de la ciutat de Cervera, i en tercer lloc hi ha una referència a les composicions del segon període d’Stravinsky.

    31,20 €
  • 16,29 €

    Autor: Rodríguez Picó, Jesús

    Edició: Digital

    El Concert núm. 1 per a clarinet i orquestra (1989) i el Concert núm. 2, finalitzat al febrer del 1990, mantenen una continuïtat amb diverses similituds, com la relació que s’estableix entre l’orquestra i el solista, la utilització de passatges expressius i de gran complexitat tècnica del clarinet i també les cites d’altres autors com Mozart, Mahler o...

    16,29 €
  • 28,00 €

    Autor: Rodríguez Picó, Jesús

    Edició: Paper

    El Concert núm. 1 per a clarinet i orquestra (1989) i el Concert núm. 2, finalitzat al febrer del 1990, mantenen una continuïtat amb diverses similituds, com la relació que s’estableix entre l’orquestra i el solista, la utilització de passatges expressius i de gran complexitat tècnica del clarinet i també les cites d’altres autors com Mozart, Mahler o...

    28,00 €
  • 7,27 €

    Autor: Rodríguez Picó, Jesús

    Edició: Digital

    Aquestes dues peces per a guitarra van ser escrites amb motiu del centenari de Francesc Tàrrega per encàrrec del guitarrista David Sanz. Conte breu: és una peça virtuosística que conté al·lusions a l’obra de Tàrrega; i Estudi 1 té aires rítmics, dansaires, moments lírics, introspectius i també efectistes.

    7,27 €
Mostrant 13 - 24 de 72 elements